Gratis frakt över 1.500 kr. Vi förtullar!
HemBilbanaBilar
Skriv produktblad

Scalextric Twin Pack - Svenska Grand Prix 1978

Tillhör kategori
Bilar
Handla nu, dela upp eller betala senare. Läs mer
kr 1.795,-
3|1|669
ArtikelID: 61695, Produktnr: C4392A
Produktinfo
Rekommenderade tillbehör
Tipsa en vän
Recensioner

Produktinformation

2 bilar!
F1
Analog
Begränsad utgåva!
Detta är ett bandbilspaket med 2 bilar från Brabham och Lotus i skala 1:32. Bilarna är avsedda för användning på Scalextric analoga 1:32 bilbanor, eller motsvarande bilbansystem. Detta paket är en Limited Edition och endast 3 000 exemplar görs och levereras i en fin liten kartong!

Rekommenderade tillbehör

PS! Produkttexten är maskinöversatt från norska.

Scalextric Twin Pack - Svenska Grand Prix 1978


Svenska Grand Prix 1978
Svenska Grand Prix 1978 debuterade och är en av de märkligaste idéerna i Formel 1-historien. Brabham BT 46B fläktbil tog en standard Alfa Romeo flat 12-driven BT 46 och lade till en stor fläkt på baksidan av bilen, denna drog luft genom motorns vattenkylare innan den använde en ännu effektivare version av markeffekt, banbrytande av Lotus 79, för att skapa ett partiellt vakuum under bilen. Detta skapade en enorm mängd downforce, vilket gjorde att Niki Lauda kunde kryssa iväg i början av loppet.

DPR - Digital Plug ReadyNej
Enkelt byte av hämtningarJa
Hög detaljJa
Magnetisk dragkraftJa
Super resistentNej
DekalarkNej
ARC AIR/ARC One kompatibelJa
ARC Pro/DigitalJa, chip C7005
LicensieradJa
Fram/bakljusNej
Product details in english
The 1978 Swedish Grand Prix saw the debut, and only race, of one of the most outlandish ideas in Formula One history. The Brabham BT 46B ?Fan Car? took a standard Alfa Romeo flat 12 powered BT 46 and added a large fan at the rear of the car, this drew air through the engine water radiator before using an even more effective version of ground effect, pioneered by the Lotus 79, to create a partial vacuum under the car. This created an enormous amount of downforce, that saw Niki Lauda able to cruise away at the start of the race.

The form car for the rest of the season, the Lotus 79, was also a ground-breaking car, its skirts along the side of the bodywork helped generate high levels of downforce, sucking the car to the track and immediately moving the goal posts of performance for the other teams. The Fan car generated tremendous controversy upon its unveiling, with Brabham insisting that it was for cooling the engine, not downforce purposes. While the Brabham?s did not qualify on pole (they deliberately sand bagged to avoid controversy) Lauda lined up second behind Andretti. At the start the two fought for the lead, before a problem removed the Lotus and Lauda cruised to a 34.6 second victory.

After the race, the car was confirmed as legal, but was removed by Brabham, in order for the owner Bernie Ecclestone to avoid a confrontation with other team owners. The designer, Gordon Murray went on to design numerous race and championship winning cars. The fan car is today an important legacy of one of the most innovative periods of F1 history and makes a perfect pair with the otherwise dominant Lotus 79.
Mer info på engelska

Rekommenderade tillbehör

Scalextric C7005 - Digital Retro-Fit Plug F1
3|3|852
kr 335,-
Scalextric Tyrrell P34 1976 spanska GP
3|2|669
kr 895,-
Scalextric Lotus 79 - USA GP West 1979 - Andretti
3|2|669
kr 955,-
Scalextric Brabham BT46 - Italiensk GP 1978 Watson
3|2|669
kr 975,-
Scalextric Tyrrell P34 - Belgiens Grand Prix 1977
0|0|669
kr 879,-

Produktrecensioner

Tyvärr ingen feedback om denna produkt ännu.

Ge din feedback
Produkt
Scalextric Twin Pack - Svenska Grand Prix 1978
Välj betyg
Rubrik
Produktrecension
Logga in här
Riktlinjer
Produktrecensioner är avsedda för att du ska dela din upplevelse med andra som söker kunskap om produkten. Irrelevant, oriktigt eller stötande innehåll kommer att tas bort.

Frågor, reklamation e.l: kontakta oss direkt
Flera tittade också på