Serpent Project 4X är en revolutionerande och innovativ 1/10 Touringcar. Den har det helt ny spjällkonstruktion, mycket låg tyngdpunkt och fram / bak är byggda med många av samma delar så att du behöver färre reservdelar. Levereras som kit utan elektronik, hjul och karosseri.
PS! Produkttexten är maskinöversatt från norska.
SpecifikationerBil: | Projekt 4X # 400030 |
Klass: | 1/10: E skalan 190 mm Elektrisk |
Syfte: | 190Mm tävlingsbil |
Chassi: | 2Mm kol, CNC bearbetad |
Fjädring: | Separat lyft- och rullsystem |
Bakaxel: | Bakre växeldifferens med kompositväxlar |
Framaxel: | Främre spole med blad |
Drivsystem: | 4Wd till och med 2 kevlarförstärkta tandrem |
Stötdämpare: | 2 Värmespjäll och 2 rullspjäll |
Hjulbas: | 254Mm +/- 4mm |
Spårbredd fram: | 190Mm +/- 6mm |
Spårbredd bak: | 190Mm +/- 6mm |
Vikt (chassi): | 550 Gram |
Justerbarhet: | Camber, Caster, Down-stops, Up-stops, Toe-in, Track bredd & Roll centra |
Tillverkarens informationSerpents Project 4X helt ny, revolutionerande och innovativ 1/10 Touringcar
Project 4X turnébil har en unik ny och beprövad design, där upphängningarna fungerar på ett mycket effektivt annat sätt, med ett extremt lågt tyngdpunkt, mycket lätt att arbeta med och mycket hållbart. Lätt att köra och jämställa snabbt!
GeneralHögpresterande fyrhjulsbil med fyrtvätt med ett extremt lågt tyngdpunkt och ett unikt upphängningssystem som skiljer vals- och hissuppställning. Detta i kombination med ett väl beprövat överföringssystem och övergripande Slangkvalitet och tekniska lösningar.
KullagerHögkvalitativ, smörjad NSK-lager med lång precision och tillverkad av härdat stål hela tiden.
FastenersStålfästelement av hög kvalitet för hållbarhet. Minimerat antal olika skruvar för enkel montering och underhåll
ChassiKolfiberchassi i 2,0 mm tjocklek. Försänkt hål och utformad för att ha lika flex från vänster till höger. Skruvarna för att ställa in körhöjden justeras från undersidan av chassit med bara en skruv framför och en i baksidan med en enkel och effektiv mekanism för att justera körhöjden.
Batteri monterasAvancerade batterifästningar tillverkade av aluminium och kolfiber och låt placera batteriet mer fram eller bak och säkra det på plats. Shorty lipos kan placeras centrerad, framåt eller bakåt.
Flytande servofästeServomount är en kombination av en kolstång och aluminiumstolpar. Kolstödet är bultat vid det centrala stödet och berör inte chassit för att förhindra flexibel påverkan.
StyrsystemStyrsystemet med ballracerad aluminium består av ett omvändt spaksystem för bättre kontroll av Ackermann-inställningen. Vinkelskillnaden mellan insidan och utsidan av hjulen är mycket mer linjär än i konventionella konstruktioner.
DrivlinaPå framsidan har 4X slitstarka dubbelfogskortsaxlar av fjäderstål, i kombination med bladtypspolen. I bakre lättviktsbelagda aluminium cvd-stil används hundben med hållbara fjäderstålhjulaxlar. Både fram- och bakhjulshexor är en lätt aluminiumkonstruktion
Styrningsblock/stolparFram och bak används samma styrblock/stående. Pivotball-systemet möjliggör enkla och snabba inställningar och fungerar mycket smidigt. I framsidan finns 3 Ackermann-positioner och shimming under rattstödet kan användas för finjustering av stöttepparatens egenskaper. På baksidan låter systemet ställa in reaktiv bakre styrning. Detta RRS-system möjliggör byte av intryck medan fjädringen pressas samman och därmed ökar hörnhastigheten.
Länkar/pullrods/rockersDe nedre länkbenen är samma fram och bak och samma gäller för överarmarna. Underarmfästena av 2 korta svängstift och fästena har mycket utrymme att spela med hjulbasen med klipp. Nedre armarna har också 2 nedskruvade skruvar fram och bak. De övre önskebenarna tillåter snabba hjulbyten med klipp och körs på en lätt avtagbar lång svängstift.
Rocker och pullrods-systemPullroderna ansluter till överarmarna och använder det kugghjulssystem av aluminium som aktiverar dämpningssystemen för kraft- och valsverkan. Alla styrband och pullrods är tillverkade i belagd lätt och tuff 7075 T6 aluminium.
Hållare med övre gångjärn i aluminium och styvheter av aluminiumEnheten är uppdelad i två sektioner för att möjliggöra enkelt underhåll och ändring av inställningar. Den inre toppstången ansluter båda sidorna och skapar en mycket stark struktur som förhindrar tweak. Toppstaget är anslutet till de nedre konsolerna med aluminiumförstyvningar. Dessa förstyvningar kan enkelt tas bort om det behövs mer flex. Enheten vilar på mittdelar för rullning. Att lägga till ytterligare mellanlägg för ändrat cambergain och rollcenter är en enkel och snabb inställning.
Stötfångare och karosserierI framsidan en stark stötfångarsats med en stor men lätt skumstötfångare som är sandvitad mellan den nedre kompositstötfångaren och den övre grafithållaren. De flexibla gjutna kroppsdelarna med svängbart system går igenom. Valfria kroppshöjdsystem finns tillgängliga. På baksidan kommer den undre stötfångaren att förhindra skador på baksidan av 4X och de gjutna kroppsdelarna med svängbart systemfäste på en tjock och styv kolplatta, som är en del av den starka bakre ändenheten.
SuspensionI 4X-bilen arbetar bilen och rullen på bilen och ställs in oberoende. Den främre och bakre änden av bilen är nästan identisk i design och delar många av samma delar, så du behöver mindre olika reservdelar.
Tung ångareDet finns en med en spjäll i framsidan och en på baksidan och de fungerar på samma sätt. Hissspjället är beläget precis ovanför chassit för att sänka tyngdpunkten. Pullrods som är anslutna till överarmarna länkar till vippsystemet. Vippsystemet är anslutet via en svängbar enhet till lyftspjället och rullspjällsenheten. Den lilla hissspjället har en liten stark stötdämparefjäder och är oljefylld. Olika oljor och fjädrar kan användas för inställningsarbete, vilket främst påverkar övergångssteg och gasspjäll/gasspjäll. Det är lätt att nå från chassitens botten. Körhöjden ställs in med en enkel skruvinställning i chassit, både fram och bak.
Rulle ångbåtRullspjällsenheten består av en oljekropp för dämpning med en genomgående axel och har en liten fjäder på varje sida. Denna enhet styr rullens chassi, den fungerar som en antirullstång. Olika oljor och fjädrar kan användas för installation. Hela enheten kommer ut efter att bara ha lossat två skruvar. Man kan ha kompletta rullspjällsenheter redo att ändra inställningar på några sekunder.
Förstärkning av chassit7075 T6 central alu stag tar hand om anslutningen mellan främre och bakre änden och förhindrar oönskad tweak och tar hand om vridspänning. För de flesta situationer eliminerar det behovet av ett toppdäck.
MotorfästeExtremt lågt 7075 T6 aluminiummotorfäste som fungerar som ett anslutningsdon för midsaxelhållarna, anslutning för RRS-systemet, hållare för alu-styvhet och anslutning till centralstaget, allt i ett.
VäxeldifferensDen snyggt formade förnyade växellådsdifferensen har nya interna växlar som gör den superjämn. Den kompakta och lätta enheten har en god mängd olja för att leverera stabila prestanda under hela körningen. Det är snabbt och enkelt att ta ut och montera differentieringen igen.
Främre spoleDen belagda framspolen av aluminium med lättare fjäderstensdrivare är en bladtyp som garanterar utmärkt hantering och hållbarhet under hela loppet, och det är lätt att byta ut blad efter behov. Det är snabbt och enkelt att ta ut och montera spolen på nytt. Fjäderstålet är tillräckligt starkt för att du enkelt kan avsluta din körning även med ett trasigt blad utan att skada hårddiskarna för mycket.
DekalerSatsen innehåller ett Serpent logo-dekalark och ett Project 4X-logotypark.
ManuellManualen i fullfärg levereras på en fin kol-USB-stick och den senaste versionen och uppdateringarna kan laddas ner från Serpent-webbplatsen. Manualen har en omfattande förklaring av monteringen samt alla sprängvyer. De exploderade vyerna är aktiva, så när du klickar på ett artikelnummer tar det dig till rätt artikelnummer på vår webbplats.
UppställningarOm konfigurationsblad är tomma tillhandahålls en standard och en redigerbar pdf-fil och uppdateringar och inställningar från teamdrivrutiner finns också online på vår webbplats.
Projekt 4X bildesignProject 4X är en unik och innovativ tävlingsbil. Dess mycket unika och annorlunda design kräver att föraren tar sig tid att lära sig bilens dynamik och fullt ut förstå dess funktioner. När den väl har förstått är den inte mer komplicerad än någon annan tävlingsbil.
OptionalsUtbudet av alternativ för 4X-bilen är litet eftersom Serpent gjorde bilens toppnivå racing redo. De viktigaste alternativen är de olika fjädrarna som används i lyft- och rullspjället, den lätta/flex chassiplattan, kolfiberens toppdäck och kroppens höjdjusterare.
Behövs för att slutföra bilen:Kaross, karossfärg, radioutrustning, speedo, motor, däck/hjul, batteri, verktyg, gänglås.
MittaxelsektionDen ballraserade hållbara, ihåliga fjäderstålens mittaxel håller de 2 dragdragen såväl som spåret på plats. Monteringen är supermjuk att bygga och underhålla. Hållare av aluminiumaxelhållare är samma vänster och höger.
TransmissionTransmissionssystemet består av stora diff- och spoldragare och effektiva lågfriktionsbälten. De lätta axeldragarna är hållbara belagda aluminiumenheter.
Viktiga funktionerHelt nytt upphängningssystemSeparation av valsen och hissdynamiken, så att dessa kan ställas in separat för böjning och för stötarMycket låg tyngdpunktFram- och bakänden delar nästan alla delarInverterat styrsystem för bättre kontroll över Ackermann-vinkelnSnabb åtkomst och byte av spjällenheterSnabb och enkel justering av en höjd med en skruvSnabb och enkel borttagning av spol och diffNy spole med blad och ny växelskillnadRRS-systemstandardIFMAR Worlds 2016:Vid IFMAR ISTC-världsmästerskapet 2016 i Peking säkrade Viktor Wilck Serpent`s första A-slutresultat i denna klass och förbättra sitt eget bästa resultat genom att hamna på tredje plats på pallen. Vid världsmästerskapet använde 20 förare totalt en förproduktionsversion av Project 4X-bilen för att arbeta tillsammans som ett team, och samtidigt göra det slutliga testet.
ETS 2016:Först bara i bruk av fabrikslagets förare, har 4X avslutat i A-huvudfinalen i många internationella tävlingar inklusive 4 gånger A Final i den berömda ETS-serien
EC 2016:En femte plats för Viktor Wilck vid EM
Swedish Nats 2016:Swedish Nationals titel för Vikor Wilck.
Under hela test- och utvecklingsprogrammet testades bilen av högsta och genomsnittliga förare för att se till att den inte bara är snabb utan också lätt att köra. Resultatet vid IFMAR World Championship markerar det perfekta släppdatumet, eftersom bilen har visat sig vara konkurrenskraftig på den högsta tävlingsnivån.
Serpent designer David Ehrbar och Serpent är mycket stolta över att kunna släppa denna nya innovativa och högpresterande bil till marknaden.
Team Serpent har använt Project 4X-bilen i över ett år nu och har fortsatt att utveckla detta helt nya koncept. Under de senaste ETS-tävlingarna kunde Viktor Wilck göra A-elnätet modifierade på WC-, EC- och ETS-tävlingarna och visade mycket god hastighet och konsistens. Designer David har begärt några mer genomsnittliga förare att prova sin bil och de var förvånade över hur lätt det var att gå snabbt.
Eftersom bilen är så ny och annorlunda kommer Serpent att spendera ännu mer tid på att förbereda information om montering, installation och underhåll av Project 4X-bilen, i text, bilder och video, för att hjälpa dig lära dig och förstå konceptet och släppa loss dess fulla potential snabbare. Även om Project 4X-bilen till en början ser lite komplicerad ut, efter att ha förklarat, kommer du snart att förstå att den faktiskt är ganska enkel och verkligen lätt att arbeta med. Men den största fördelen är att det är väldigt lätt att köra och samtidigt blixt snabbt. Innovation utför. Serpent Project 4X är här!
versikt över de viktigaste specifikationernaSeparat rullning och kör rörelse i bilen för att göra installationen enklare och mer exaktRull- och hissdämpare är små, de behöver bara små mängder oljaDämpare inkluderar bearbetade kolvar för bästa möjliga konsistensAlla spjäll är genom stångkolvsystem så inget membran behövsBra utbud av fjädrar med hjul och rullarAnti-rullstångfunktion integrerad i rullspjäll/fjädrarEnkelt och snabbt att byta/byta ut hela spjällenheternaFram- och bakänden är nästan identiska, så mindre reservdelar behövsPivotball-fjädring för enkelhet och fri rörelsePivotbollarna är mycket mindre i diameter än i tidigare turneringsbilarEnkel avlägsnande av diff och spoleExtremt lågt tyngdpunktReverserat styrsystem för bättre Ackermann-geometriInget toppdäck behövs (toppdäck finns som tillval för tuffa tävlingssituationer)Mittförstärkare gjord av 7075 T6 aluminium för styvhet och antikropp, ansluter fram- och bakändenEn motorhållare i ett stycke som också ansluter till mittförstärkaren och det bakre RRS-systemetteraktivt bakre styrsystem RRS är standardBallracerade mittaxelhållare möjliggör enkelt underhåll och byte av kugghjulPullrod-aktiverat system med vippar för att aktivera spjällenSamma hjulspjäll fram och bak som är monterad under diff/spolen precis ovanför chassit för lägsta möjliga tyngdpunktNy skillnad med nya växlar för ännu smidigare funktionBatteri monteringssystem gör det möjligt att placera batteriet mer fram eller bakOm det används korta Lipos kan Lipo placeras i 3 konfigurationerEn skruvhöjdsjustering från chassitsidanLätt aluminiumsspole framåt med härdat stål överträffar användning av bladKolfiberchassi i 2 mm som standardDJC-system i framsidan av fjäderstål förhindrar hjulbatteri och bakre vanliga cd-skivor gjorda av 7075 T6 aluminium sparar viktEn kort och en längre kevlarförstärkt drivrem och superrullskivor, mellanslagsskivor gjorda av hårt anodiserat aluminium för maximal hållbarhet