Gratis frakt över 1.500 kr. Vi förtullar!

Alfa Models A-4 Skyhawk

Alfa Models A-4 Skyhawk

Alfa-modeller har redan haft modeller med kanalfläkt. Sista skottet på stammen är denna A-4 Skyhawk. Det här är min första elektriska fläkt, och det har gått ett antal år sedan jag stötte på något som hade med jets att göra. Det säger sig självt att jag naturligtvis är spänd på om detta fungerar så bra som olika forum borde. För oss som inte är helt säkra på om detta kan vara något att satsa på, och/eller inte kan motivera att lägga mycket pengar på en riktig turbinmaskin, kanske detta kan vara en bra introduktion?

Skriven av håvard17 - 01.11.2024 14:46:31

Vad hittar vi i lådan

Efter
en
förfrågan
till
Elefun
om
att
testa
denna
modell
tog
det
inte
många
dagar
innan
paketet
med
allt
jag
behövde
låg

byggbordet
hemma.
Efter
ett
långt
uppehåll
från
allt
som
rör
jet,
såg
jag
fram
emot
att
testa
denna
lilla
"söta"
jetmaskin.



Så här ser lådan ut

Och så här ser innehållet ut, inklusive tillbehörspaketet

Alfa
Models
är
bra

att
tillverka
storskaliga
maskiner
i
lättviktsfrigolit
och
den
här
var
inget
undantag
från
regeln.
Karossen
och
vingarna
kommer
helmålade
och
det
är
egentligen
bara
mindre
montering
innan
detta
kan
kallas
flygplansmodell.
Den
levereras
med
två
uppsättningar
dekaler
som
fästs
genom
att
doppa
dekalerna
i
vatten
och
överföra
dem
till
flygplanet.
Eftersom
jag
fick
flygplanet
med
tillbehörspaketet

inkluderade
det
även
en
motor,
regulator,
2
mikroservon
och
1
batteri
i
lådan.
Allt
måste
alltså
vara
klart
för
att
påbörja
installationen.


En hyfsad monteringsöversikt ingår i tillägg till manualen

Huvuddelarna av satsen utlagda

Församlingen

Monteringen
börjar
i
denna
sats
med
motor
och
fläkt.
I
grund
och
botten
är
detta
en
enkel
och
snabb
montering
med
inte
för
många
delar.
Fläkthuset
är
även
det
i
kol
och
har
en
snygg
finish.


Alla delar i fläktenheten, notera distansen mellan motorn och fläkten

Jag
använde
en
kombination
av
det
gröna
limmet
som
följde
med
för
att
limma
fast
fläktdistansen

motoraxeln
och
själva
fläkten

denna
distans
igen,
medan
jag
använde
vanlig
blå
locktite

skruvar
som
gick
i
metall.



Kolfläkthus och motor från Hyperion

Här kan du se det gröna limmet som används för att limma distansen på motoraxeln

Det
som
är
värt
att
notera
när
man
använder
hyperionmotorn
är
att
den
passar
väldigt
bra

länge
man
använder
rätt
typ
av
fästskruv
som
följer
med.
Det
ingår
två
tjocklekar
och
du
måste
använda
den
tjockaste
skruven
för
att
fästa
motorn

fläkthuset.
Om
du
inte
är
försiktig
kommer
fläkten
att
kunna
röra
sig
inuti
fläkthuset,
vilket
kan
resultera
i
att
fläkten
nuddar
fläkthuset.



Kom ihåg att fästa motorn med rätt typ av skruv för att förhindra att motorn rör sig

Fläkthus med motor, fläkt och spinner på plats

En
annan
sak
som
också
är
viktig
att
tänka

när
man
monterar
denna
fläkt
är
att
man
måste
vara
noga
med
balanseringen,
min
fläkt
krävde
inga
justeringar
men
din
kanske.
När
allt
är
justerat
och
balanserat
är
det
bara
att
fästa

spinnaren
med
det
medföljande
gröna
limet.
Låt
sedan
allt
torka
i
minst
30
minuter
och
dubbelkolla
allt
genom
att
testa
enheten
innan
du
monterar
den
i
modellen./>/>
När
fläktenheten
är
klar
går
du
vidare
till
monteringen
av
vingen.
Det
första
man
ska
göra
där
är
att
kontrollera
om
överföringsröret
som
är
ingjutet
i
vingen
inte
rör
sig
inuti
vingen.
Om
den
gör
det
är
det
väldigt
viktigt
att
den
sitter
fast
ordentligt
annars
kan
du
riskera
att
tappa
kontrollen
över
modellen
pga
tappade
roderkontrollen.
Jag
använde
själv
UhuPor
för
att
fästa
mina
transfers
men
alla
lim
som
fungerar

frigolit
fungerar
bra.


Fixa överföringar med UHUPor

Montering av servo i vingen

Att
montera
servo
i
vingen
är
ett
enkelt
jobb
och
görs
snabbt
genom
att
limma
fast
den

vingens
bas
samtidigt
som
man
fäster
transmissionen

servohjulet
med
den
medföljande
hårdvaran.
När
servo
är

plats
återstår
bara
att
limma
fast
vingen

kroppen
med
epoxi.
Ta
dig
tid
här
för
att

den
här
rätt.


När
vingen
är

plats

karossen
kan
du
fundera

att
montera
hissen

karossen.
Detta
är
ett
väldigt
enkelt
jobb
som
går
ut

att
göra
en
slits
i
kroppen
där
staget
ska
limmas.
Här
är
det
viktigt
att
komma
ihåg
att
se
till
att
denna
är
parallell
med
vingen
du
precis
limmat
på.
När
denna
är
fastsatt
kan
höjdrodren
enkelt
limmas

varje
sida
med
UHUpor
eller
epoxi.


Höjdrodret är en enkel sak att få rätt

Höjdrodret på plats, enkelt och snabbt

Nu
när
hissen
och
vingen
är

plats
är
det
dags
att
börja
med
inälvorna
i
kroppen.
Allt
börjar
med
att
luckan
som
är
tejpad

kroppen
lossas.
Använd
en
kniv
för
att
enkelt
lossa
den
från
kroppen.


Luckan är tejpad på plats från fabrik och denna måste kapas för att komma till insidan

Inuti
karossen
hittar
du
de
delar
som
utgör
kanalen
i
motorenheten.
Den
vita
delen
är
i
frigolit
och
är
tvådelad
och
är
lättare
att
ta
bort
när
du
tar
bort
tejpen
som
håller
ihop
den.
Den
ska
i
alla
fall
delas
när
man
ska
sätta
in
den
igen.
Du
tar
sedan
bort
den
bakre
delen
av
kanalen
genom
motorrummet.
Nu
när
alla
kanaldelar
är
ute
är
det
en
bra
idé
att
limma
fast
motorramen
ordentligt.
Min
var
lite
lös
och
nu
är
det
lättast
att
ta
sig
till
motorrummet.


Komponenterna som utgör kanaliseringen i flygplanet

På grund av de korta kablarna på motor och regulator var jag tvungen att modifiera fläkthuset lite



När
du
har
säkrat
motorramen
ordentligt,
trä
den
genomskinliga
bakre
delen
av
kanalen
över
fläkthuset
och
tejpa
fast
den
med
genomskinlig
tejp.
Detta
trär
du
sedan
in
genom
motorramen
och
fäster
med
tre
små
skruvar.



Bakre del av kanal och huvhus på plats i modellen

Nästa
sak
att
göra
är
att
sätta
de
två
främre
halvorna
av
kanalen

plats.
Det
här
var
lite
knotigt
och
tajt
att
åstadkomma,
men
det
gick
med
lite
tålamod.
Dessa
tejpar
du
bara
ihop
med
genomskinlig
tejp
när
de
sitter

plats.
Presto!
Du
har
nu
ett
komplett
fläktsystem
som
faktiskt
är
ganska
effektivt
med
bra
flöde
tack
vare
den
goda
diametern

kanalsystemet
genomgående
samt
väldesignat
insug.


Kanalisering klar

Sedan
är
det
inte
mycket
kvar
av
monteringen,
men
innan
vi
slår

strömmen
och
släpper
fläkten
ska
hissservon
och
mottagaren
tas
in.
Vi
får
inte
heller
glömma
batteriet.
Liksom
med
balansrodret
är
hissen
väldigt
lätt
att

rätt

länge
man
ser
till
att
fästa
roderöverföringarna
väl.
Jag
har
gjort
ett
extra
fäste
förutom
att
fästa
dem

motorramen.


sätt
förhindras
slak
i
transmissionen,
vilket
är
väsentligt
att

bort
i
en
snabb
modell.
Själva
servo
limmas
direkt

sidan
av
kroppen
direkt
ovanför
balsaförstyvningen
som
först
limmas
under
servo.


Hissservo på plats

Här kan du se hur jag har stöttat förflyttningarna, kroppen även med en balsalist

Förutom
att
stödja
växlingarna
till
roderen
kände
jag
även
att
man
behövde
stödja
kroppen
där
luckan
är
utskuren.
Det
gjorde
jag
enkelt
genom
att
klippa
en
balsalist
och
limma
fast
den

toppen
av
kroppen.
Om
ni
minns
från
tidigare

var
kabeln
som
förbinder
regulatorn
med
batteriet
också
lite
kort,

jag
fick
göra
en
förlängningskabel
och
fick
en
del
av
kabeln
in
i
kapellet.


Här kan du se hur batteriet får plats, och hur förlängningskabeln sträcks

Här kan du se stödlisten, förlängningskabeln och Lipowarnings LED som följer med ESC

Flyg och avslutning

Ja,

monterades
allt
och
märken
sattes

modellen.
Kan
bara
hoppas
att
taggarna
passade
lika
bra
som
de
var
lätta
att
sätta
på.


Nu återstår bara lite luft under vingarna

Statiska tester

Har
även
kört
ett
par
statiska
tester
av
systemet
och
resultatet
blev
följande:/>/>
Test
med
full
statisk
belastning:
Volt/Ampere/Watt/>
Hyperion
3s
1200
mah
20c:
11/12,5/137/>
Wanma
3s
1200
mah
10c:
10,6/11,7/124/>/>

resultatet
av
testet
visar
att
även
om
Wanma-batteriet
är
helt
nytt
(endast
har
en
laddning)
jämfört
med
Hyperion-batteriet

levererar
det
faktiskt
ganska
bra
och
nära
Hyperions
batteri.
De
maximala
värdena
jag
kunde

ut
ur
systemet
med
ett
större
batteri
var
150
watt
och
13
ampere.


Flygningen

En
dimmfylld
och
regnig
eftermiddag
i
början
av
december
var
dagen

Skyhawken
för
första
gången
skulle

luft
under
vingarna.
När
jag
kom
fram
till
remsan
var
jag
helt
ensam
och
det
var
svagt
drag
norrifrån.
Remsan
var
även
täckt
med
ca
10
cm
snö
vilket
ska
fungera
väldigt
bra
som
yta
att
landa
på.
Det
var
lågt
molntäcke
och
himlen
hade
en
misstänkt
liknande
färg
som
Skyhawken,
men
lyckligtvis
finns
det
en
hel
del
röda
och
stora
markeringar

planet
som
gör
att
det
sticker
ut
från
bakgrunden,
flyg
bara
inte
för
långt
bort
hehe.


Lätt att komma i luften

På väg in i ett low sweep

Efter
en
snabb
preflight
som
innebär
en
roderkontroll,
se
till
att
alla
luckor
är
ordentligt
fixerade
och
en
räckviddskontroll
var
jag
redo
för
första
kast.
Nos
mot
vinden,
full
gas
och
ett
lätt
kast
i
en
riktning
strax
ovanför
horisonten
fick
planet
att
flög
i
en
fin
stigande
båge.
Inga
problem
att
kasta
planet
för
hand
i
alla
fall.
När
man
nått
en
passande
höjd
tog
det
ett
par
klick

roderen
för
att
komma
in
i
trim.
En
delad
S
och
det
var
dags
att
kolla
toppfarten.
Enligt
min
åsikt
är
hastigheten
rätt
upp
till
vad
den
ska
vara
för
den
här
uppsättningen,
inte
för
snabb
utan
lagom.
Uppställningen
som
jag
har
i
det
här
flygplanet
kommer
inte
att
ge
någon
oändlig
vertikal
prestanda
men
kommer
att
hålla
bra
flöde
i
flygplanet
under
hela
resan.
För
normal
cruising
runt
duger
det
med
en
kvart
till
halv
gas,
det
ger
en
lagom
skalhastighet.
Det
enda
du
måste
komma
ihåg
är
att
med
en
deltavinge
måste
du
ge
lite
gas
i
snäva
svängar
för
att
behålla
vridmomentet


Lågpass till fotografens ära

Ännu ett lågpass

Sedan
var
det
dags
att
testa
lite
akrobatik.
Detta
flygplan
är
ganska
välkänt
för
att
ha
en
bra
rullhastighet
och
det
gör
ingen
besviken

det
området.
Vid
full
gång

balpressarna
kommer
du
ha
en
rullhastighet

en
rulle
per
sekund
tror
jag.
En
bra
idé
här
är
att
använda
någon
expo.
I
min
uppställning
använder
jag
40%
expo

både
hiss
och
skevroder.
Sedan
var
det
dags
för
slingan,
full
gas
och
horisontellt
insteg.
Flygplanet
tappar
ganska
mycket
i
fart
längst
upp
i
slingan
och
kommer
att
dra
ut
lite

flygplanet
saknar
roder
för
att
bibehålla
riktningen.
I
en
150W-uppställning
har
du
tyvärr
inte

mycket
kraft
för
akrobatik,
men
det
går
bra
för
de
mindre
vertikalt
krävande
manövrarna.
Se
videon
jag
gjorde
för
att
se
exakt
hur
mycket
kraft
planet
har.


Precis innan landning på magen

Efter
ca
6
minuters
skoj
visade
lipo-varningen
att
det
var
dags
att
landa
planet.
Efter
att
ha
satt
upp
den
i
ett
lite
längre
inlägg
än
vanligt
var
det
bara
att
använda
gasreglaget
för
att
styra
diskbänken
och
planet
saktade
ner
till
en
härlig
landning
precis
vid
mina
fötter.
Planet
har
väldigt
ärliga
egenskaper
i
låg
hastighet,
men
det
kräver
att
du
håller
planet
hyfsat
plant.
En
särskilt
rolig
flygmaskin
att
flyga
och
dessutom
väldigt
lätt
att
ta
med
sig

remsan

den
nästan
inte
tar
någon
plats.
Dessutom
är
det
något
man
inte
ser

ofta

remsan
och
man
får
lite
extra
uppmärksamhet

grund
av
det./>
När
man
kom
hem
var
det
dags
att
sätta
batteriet

laddning
och
laddaren
visade
22%
kvarvarande
effekt
i
batteriet
och
det
är
helt
perfekt
i
förhållande
till
hur
mycket
man
ska
ta
ur
ett
lipobatteri.
Lipo-varningen
fungerade
därför
precis
som
beställd
och
är
en
mycket
bra
indikation

när
man
ska
landa
och
LED-lampan
var
väldigt
lätt
att
se
i
luften.
Det
här
är
ett
väldigt
enkelt
och
enkelt
sätt
att
se
de
faktiska
förhållandena
för
ditt
batteri
istället
för
att
lita

en
timer
som
du
ofta
glömmer
att
starta.


Slutsats

Enligt
mig
är
detta
en
jättebra
liten
jetmaskin
att
börja
med,
kanske
inte
den
mest
stabila
i
längdaxeln,
men
sedan
hade
originalet
en
väldigt
bra
rullhastighet
också
hehe.
Tillsammans
med
tillbehörspaketet
som
Elefun
kan
skicka
med
blir
detta
en
mycket
komplett
och
välfungerande
lösning
som
kommer
att
ge
de
flesta
mycket
nöje
för
pengarna.
Nedan
följer
en
sammanfattning
av
vad
jag
tror
är
attribut
som
definierar
denna
uppsättning.
Till
sist
vill
jag
tacka
Elefun
för
den
kompletta
testmodellen
och
bra
service
som
vanligt
och
sedan
vill
jag
tacka
Alf
W.
Hansen
för
bilderna
och
filmen.



Minus

  • Lösa
    förflyttningar
    ska
    fixas

  • Kroppen
    måste
    vara
    stag
    vid
    luckan



Positiv


  • Rask
    å
    sette
    sammen

  • Lipo
    varsler
    som
    fungerte
    veldig
    godt

  • Ser
    veldig
    bra
    ut

  • Flyr
    veldig
    bra,
    stabil
    og
    har
    et
    bredt
    farts
    register

  • Enkel
    å
    håndlaunche




Se artikel om
Test av Raydiowarm Sendermitt
Fagernes 2008